top of page

Doğrulama Önyargısı

  • Yazarın fotoğrafı: SmartEd Danışmanlık
    SmartEd Danışmanlık
  • 4 gün önce
  • 1 dakikada okunur

📌 “ Gördüğüne değil, inandığına inanan zihin: Doğrulama Önyargısı ”

🔍 Doğrulama önyargısı, kişinin mevcut inançlarını destekleyen bilgiyi fark edip, karşıt olanı yok saymasıdır.


Ve bu sadece bireysel kararları değil, şirketlerdeki karar alma süreçlerini de derinden etkiler.


📌 Bu önyargı 4 temel etkide karşımıza çıkar:


➡️ Tutum Kutuplaşması:

Aynı verilere maruz kalan taraflar, fikirlerini daha da sertleştirebilir. (“Ben zaten böyle düşünüyordum!” etkisi)


➡️ İnanç Devamlılığı:

Yanlış olduğu kanıtlansa dahi inançlar sürdürülebilir. (“Ama yıllardır böyle yapıyoruz”)


➡️ Yanıltıcı Korelasyon :

İlişkisi olmayan olaylar arasında bağlantı kurulması. (“Ne zaman A eylemini yapsak B eylemi oluyor”)


➡️ Önyargılı Hatırlama:

Zihin, geçmişi inanca uygun şekilde kurgular. (“Biz o zaman da aynı şekilde düşünmüştük.”)

Peki siz, son kararınızı gerçekten veriye mi, yoksa inancınıza mı dayandırdınız?


 
 
bottom of page