Doğrulama Önyargısı
- SmartEd Danışmanlık
- 4 gün önce
- 1 dakikada okunur
📌 “ Gördüğüne değil, inandığına inanan zihin: Doğrulama Önyargısı ”

🔍 Doğrulama önyargısı, kişinin mevcut inançlarını destekleyen bilgiyi fark edip, karşıt olanı yok saymasıdır.
Ve bu sadece bireysel kararları değil, şirketlerdeki karar alma süreçlerini de derinden etkiler.
📌 Bu önyargı 4 temel etkide karşımıza çıkar:
➡️ Tutum Kutuplaşması:
Aynı verilere maruz kalan taraflar, fikirlerini daha da sertleştirebilir. (“Ben zaten böyle düşünüyordum!” etkisi)
➡️ İnanç Devamlılığı:
Yanlış olduğu kanıtlansa dahi inançlar sürdürülebilir. (“Ama yıllardır böyle yapıyoruz”)
➡️ Yanıltıcı Korelasyon :
İlişkisi olmayan olaylar arasında bağlantı kurulması. (“Ne zaman A eylemini yapsak B eylemi oluyor”)
➡️ Önyargılı Hatırlama:
Zihin, geçmişi inanca uygun şekilde kurgular. (“Biz o zaman da aynı şekilde düşünmüştük.”)
Peki siz, son kararınızı gerçekten veriye mi, yoksa inancınıza mı dayandırdınız?